Pohľady

15. dubna 2009 v 8:08 | Jarka |  Projekt





Pôvodné komentáre:

(Martin - Mail - WWW)
Hezký domeček. Jak budete řešit přitápění, vzduchotěsnost atd?

(Jarka - Mail - WWW)
Prikurovanie bude elektrické - kvôli nízkym investičným nákladom. Prevádzka by mala ročne byť drahšia o pár stoviek v porovnaní s plynovým kúrením. Vzduchotesnosť sa budeme snažiť dosiahnuť vnútornou omietkou a v kritických miestach silikónom. Viac o tom píše pán Svoboda - odkaz "Pasivní dům Popice".
Pekný deň! Jarka

(Peto - Mail - WWW)
Gratulujem k volbe a velmi vam fandim, prave sa pokusame o nieco podobne a mam pocit, ze aj v podobnej lokalite. Podla borovic a firiem z vyberoveho to bude nekde na Zahori asi :). My staviame z BTS + 25 - 30 cm EPS, rekuperacka atd, drzim palce Peto a Janka
PS: v pripade zaujmu mozme pokecat cez mail :)

(andrej - Mail - WWW)
ahojte.ake okna tam idete davat. citam tu, ze riesite vzduchotesnost..pozor na to robi to neplechu ak totalne dom zaizolujes. vykurovanie teda dokurovanie elektrikou ako konvektore alebo podlahovka. jo mala rada silikon nie je najlepsie riesenie, radsej si dajte pozor pri stavbe na tie detaile a nie ze sa do silikonuje

(Jarka - Mail - WWW)
Okná drevené euro s trojsklom - pre energeticky pasívny dom (EPD) "U" celého okna by malo byť menšie ako 0,8 W/m2K.
Vzduchotesnosť je veľmi dôležitou vlastnosťou. Požiadavka pre EPD je, aby prienik vzduchu netesnosťami bol menší ako 0,6-násobok objemu budovy za 1 hodinu pri rozdiele tlakov vonkajšieho a vnútorneho vzduchu 50 Pa (robí sa to meraním). To je náročné dodržať, najmä u drevostavieb. U murovaných domov je garantom vzduchovej tesnosti vnútorná omietka, u drevostavieb sa dosahuje prelepovaním parozábrany a/alebo spojov OSB dosiek. My máme skladbu steny inú, ako mávajú drevostavby stavané systémom 2by4 či panelovým (viac na popickej stránke a v článku Pasivní domy - výzva dneška) - namiesto OSB dosky+inštalačnej medzery+SDK príde skladba p. Svobodu: doska Velox WS 35 + stierková omietka so sklotextilnou mriežkou + vápenno-cementová jemná omietka (zároveň to prispieva k požiarnej bezpečnosti). Tmely sa použijú na rizikové miesta, Velox s omietkou zabezpečí vzduchotesnosť na veľkej ploche (čiže podstatne).
Tvoj postreh "robí to neplechu, keď dom totálne zaizoluješ" (=utesníš?) zrejme vyplýva zo skutočnosti, že ľudia, ktorí vymenili staré prefukujúce okná za supertesné a prípadne aj zateplili, zrazu majú doma plesne, že? Proste nedostatočne vetrajú (dovtedy to za nich robili netesné okná), v interiéri je vlhší vzduch, než býval. A ak nezateplili, prípadne zateplili nedostatočne, na vnútornej strane stien môže byť rosný bod čiže teplota, pri ktorej sa vodná para obsiahnutá vo vzduchu zráža. Tento problém nám hroziť nebude, pretože budeme mať riadené (strojové) vetranie. (Okrem toho ja mám vrodené smradové čidlo, takže vetrám aj teraz zodpovedne :-) .)
Pekný dník všetkým! Jarka

(Martin - Mail - WWW)
Díval jsem se na vaše stránky a taky držím palce!

uznanie (Lubo - Mail - WWW)
Jarka..u Teba obdivujem záujem o technické veci na stavbe. Ak sa smiem spýtať, zaujímalo by ma, či ste si sami robili priehradkové nosníky, lebo na podobné sa chystám sám. Ďakujem, držím palce, páči sa mi vaša konštrukcia

re: uznanie: (Jarka - Mail - WWW)
Lubo, ďakujem za pochvalu.
Nosníky robil jeden šikovný pán na Morave za asistencie p. Svobodu. V podstate sú svojpomocne vyrobené, ale ich pevnosť je aj meraná - nie sú navrhnuté len tak "zbrucha". Aj na dom ako celok je urobený statický výpočet. Nemáme predsa samovražedné sklony ;-) .
Založ aj Ty dokumentáciu svojho domčeka a hoď sem link, prosím.
Jarka

(Lubo - Mail - WWW)
Jarka, ja som od malička modelár, teraz lietadlá a nejakých konštrukcií som sa už nalepil, trúfal by som si kludne aj na priehradkové nosníky, mám to už premyslené. Jedine ešte rozoberám vykurovanie. Ideálne by bolo teplovzdušné s prihrievaním nasávaného vzduchu. No teplá podlaha je neprekonateľná. Pozeral som nástenné priamovýhrevné el. kúrenie závesné na stenu, len to by chcelo 4-cestný zmiešavací okruh alebo reguláciu príkonu telies a nič také nie je na trhu. Jediné riešenie je primerane výkonný kotol. Alebo vykurovacie káble do podlahy, len tam sú obmedzené možnosti do budúcnosti, rúrky sú asi výhodnejšie.

Info (Aleš Svoboda - Mail - WWW)
Vážený pane, nevím jestli se k Vám můj vzkaz dostal, tak pro jistotu ještě jednou.
Vaši snahu postavit úsporný dům oceňuji,ale musím Vás upozornit, že jste nepostavil pasivní dům, ale jen nízko-energetický. To je podstatný rozdíl. Pasivní dům je přesně definován, a Váš dům tuto definici v žádném případě nesplňuje.
Rovněž Vaše představa o úspoře CO2 je mylná. Použil jste skleněnou vatu. Je prokázané, že při výrobě mineráních a skleněných rohoží se spotřebuje OBROVSKÉ množství tepelné energie - tavení. Takže při výrobě těchto izolací se do ovzduší vypustí víc CO2 než tato izolace za svoji životnost uspoří. Aby Váš dům byl příspěvkem ekologii, musel by mít tepelou izolaci z přírodních vláken : ovčí vlna, konopí, nebo celulózová izolace TEMPELAN. S tím Vám můžeme pomoci.
s úctou Aleš Svoboda

IZOLACE (Aleš Svoboda - Mail - WWW)
Jen dodatek - Vaše dřevokonstukce je skvělá, ale NIKDY se Vám nepodaří do ní nacpat deskovou izolaci. Na to musíte použít něco foukaného, co dokonale vyplní prostor. To rohože neumí.
Navíc : celulózová izolace TEMPELAN má o 40% lepší tepelně izolační vlastnosti než sklo, takže nobasil ZADARMO je drahý.
Zdravím AS

Re: INFO + izolace (Jarka - Mail - WWW)
Pán Svoboda, Váš súkromný odkaz som dostala. Ďakujem.
1. EPD/NED - tak Vás prosím o vymenovanie bodov, v ktorých nespĺňame kritériá pre pasívny dom.
2. Áno, výroba minerálnej vlny je energeticky náročná. V porovnaní s Vami vymenovanými izoláciami veľmi náročná - to máte pravdu. V porovnaní napr. s tehlou sa spotrebuje menej energie a zároveň počas doby zabudovania sa jej aj viac ušetrí. V tomto zmysle, prosím, berte moje vyjadrenie na titulnej stránke, že naša stavba je príspevkom k zníženiu emisií CO2: v porovnaní s murovanými domami postavenými podľa platnej normy tepelnej ochrany budov. Ono totiž každé jedno ľudské počínanie prispieva k emisiám. Priznávam, že pri návrhu domu sme neplnili všetky svoje ekologické "chúťky" - v niektorých veciach zostávame pri "klasike", alebo, podľa Vás, pozadu. Svoje pionierstvo vidíme najmä v tom, že posunieme perfektne zateplený dom bližšie k ľuďom s priemerným až ľahko podpriemerným príjmom; snažíme sa poraziť ten všeobecný dojem, že pasívny dom či lepší NED je strašne zložitý a len pre horných 10.000 ...
3. Množstvo vypusteného CO2 pri výrobe min. vlny závisí aj od toho, aký je pôvod energie. To neviem, preto Vám ani nedávam za pravdu, ani sa s Vami nebudem prieť.
4. "Vaše" izolácie poznám už dávno, ale k minerálnej vlne sme sa priklonili aj z iných dôvodov. Môžete prosím napísať cenu za m3 "Vašich" izolácií pri odbere 100 m3 a pri požiadavke s úpravou pred škodcami, ohňom a pod.?
5. Nobasil do našej konštrukcie nacpeme v pohode. Už sa neviem dočkať, kedy sa na to vrhneme :-) .
Ďakujem a prajem všetko dobré. Jarka


Re: Re: INFO + izolace (Jarka - Mail - WWW)
Dobrý den,
odpovím do Vašeho textu.


A ja zase do Vášho... :-)

1. EPD/NED - tak Vás prosím o vymenovanie bodov, v ktorých nespĺňame kritéria pre pasívny dom.

RE: Tady asi došlo ke kominukacni chybe. Pasivni dum musi mit tepelny odpor stavby jako takove a vzduchovou tesnost, tedy i rekuperaci. Z textu jsem na tesnost nenasel odkaz, proto jsem se domnival, ze o tomto nevite. Jinak : v Cesku je na pasivni dum dotace 220.000,- Kc. Na letosni rok mam pozadavek na 160 pasivnich domu.
Pokud mate vzduchovou tesnost vyresenou a splnite Blowerdoor test - pak OK.


Re: RE: Tepelné odpory konštrukcií, elimináciu tepelných mostov a riadené vetranie so spätným získavaním tepla spĺňame. Ohľadom vzduchovej tesnosti predpokladáme tiež dobré výsledky. Blowerdoor test budeme dávať robiť podľa toho, či naň budú peniaze.

2. Áno, výroba minerálnej vlny je energeticky náročná. V porovnaní napr. s tehlou sa spotrebuje menej energie a zároveň počas doby zabudovania sa jej aj viac ušetrí. V tomto zmysle, prosím, berte moje vyjadrenie na titulnej stránke, že naša stavba je príspevkom k zníženiu emisii CO2.

RE: Pokud to berete proti cihle - tak ano. Ja mam vsak nazor, ze do drevo stavby je pouziti skla - brrr. :)

Priznávam, že pri návrhu domu sme neplnili všetky svoje ekologické "chúťky" - v niektorých veciach zostávame pri "klasike", alebo, podľa Vás, pozadu.

RE: V zadnem pripade Vas nechci napadat, ze byste byli pozadu. Mam na to prirovnani - kun je taky klasika a presto jezdime do prace autem :)
TEMPELAN, jako izolace vyrobena z temer nevodiveho vlakna ma na stavbe o 40% vyssi ucinnost. Z tohoto pohledu je nobasil i "zadarmo" hrozne drahy. Kdybyste mi poslal Vas mail - poslu Vam nejake materialy.


Re: RE: Vyjadrenie, že "tepelná izolácia má o 40% väčšiu účinnosť" ma zaráža. Platilo by to, ak by sme miesto 40 cm minerálnej vlny použili okolo 25 cm Tempelanu. Ale podľa hodnoty jeho lambdy treba použiť hrúbku porovnateľnú s hrúbkou vlny!
Takisto tabuľka uvedená na stránke Vašej firmy http://www.enroll.cz..._Tabulka.jpg je zavádzajúca. Ako môžete odvodzovať tepelno-izolačnú schopnosť materiálu od jeho mernej tepelnej kapacity? Z Vašej tabuľky a grafu vyplýva, že drevo izoluje lepšie ako váš Tempelan (čo nie je pravda), alebo že plná tehla izoluje lepšie ako minerálna vlna!!!
Váš test http://www.enroll.cz...odivosti.asp som pozerala. Súčiniteľ tepelnej vodivosti sa aj pri kamenných izoláciách mení z závislosti od objemovej hmotnosti; nie však lineárne - je to dané tým, že pri nízkej obj. hmotnosti dochádza k prenosu tepla prúdením a pri väčšej obj. hmotnosti zase žiarením.


Svoje pionierstvo vidíme najmä v tom, že posunieme perfektne zateplený dom bližšie k ľuďom s priemerným až ľahko podpriemerným príjmom.

RE: OK - to chvalim.

Snažíme sa poraziť ten všeobecný dojem, že pasívny dom či lepší NED je strašne zložitý a len pre horných 10.000 ...

RE : To je nesmysl. V Cechach uz to lidi chapou - ale stoji nas to hrozne prace.

3. Množstvo vypusteného CO2 pri výrobe min. vlny závisí aj od toho, aký je pôvod energie.

RE : Ve Vasem pripade je to z fosilnich paliv. Vasi atomovou elektrarnu jste zavreli, takze je to bud uhli, plyn nebo mazut.

Re: RE: Máte dobrý zdroj informácií, koľko energie sa spotrebuje na výrobu minerálnej/sklenej vlny?

4. "Vaše" izolácie poznám už dávno, ale k minerálnej vlne sme sa priklonili aj z iných dôvodov.

RE : Tak to by me zajimalo. Ten argument bychom radi znali, abychom umeli reagovat.

Re: RE: Predovšetkým je to zaradenie do triedy požiarnej odolnosti A1 u min. vlny; trieda C1 resp. B2 je pre nás nedostatočná. Ak bude nejaká stavebná firma, ktorá sa ujme myšlienky priehradových nosníkov, a dá porobiť skúšky na požiarnu odolnosť nosných obvodových stien s použitím Tempelanu, ovčej vlny, vstrekovanej PUR peny... - nech sa páči! Ale my ako svojpomocní stavebníci si to nemôžeme dovoliť.
Druhým dôvodom pre minerálnu vlnu bola možnosť robiť to svojpomocne. (Existuje totiž aj alternatíva - fúkaná minerálna vlna.)

Môžete prosím napísať cenu za m3 "Vašich" izolácií pri odbere 100 m3 a pri požiadavke s úpravou pred škodcami, ohňom a pod.?


RE: Protipozarni a antisepticka uprava je absolutne nebytna vzdy.
Potreboval bych objem? vodorovne- 40kg, sikmych-55kg a svislych ploch 65 kg/m3. Objemova hmotnost se podle toho meni.
1 kg izolace do pasivnich domu prodavame za 12,50 Kc.
100 m3 pri prumerne o.h. cca 55 kg = 5.500 kg = 68.750,- Kc.
5,5 - 6 tun = obvykla spotreba do pasivniho domu.


Re: RE: Naše objemy:
Vodorovné: 20 m3 x 45 kg/m3 ... 11 250 Kč
Šikmé: 15 m3 x 55 kg/m3 ... 10 300 Kč
Zvislé: 70 m3 x 65 kg/m3 ... 56 900 Kč

Spolu teda cca 78 500 Kč. Neviem, či je cena s DPH... K tomu doprava z Liberca na západ Slovenska a cena za nafúkanie. A ešte výmenný kurz.
Skúste dokončiť... i keď len hypoteticky.


5. Nobasil do našej konštrukcie nacpeme v pohode.

RE: Pro cenu je dulezity i cas prace. Jedno podlazi domu 9 x 8 m foukame max. 5 hodin. Cena prace ma totiz obrovskou cenu - proto firmy prechazi na TEMPELAN

Zdravim
Ales Svoboda


S pozdravom
Jarka.


p. A. Svoboda nepochopil (Lubo - Mail - WWW)
Neviem ako iných, mňa tu zaujala konštrukcia domu a snaha jeho autorov o úsporu energie a nie iba od stola, ale v praxi. Staval som dom pred 25. rokmi a už vtedy som dával do múrov 20 cm Nobasilu. Nejde tu o hranie sa na NED alebo PD, ide tu o konštrukčný systém a neverím, že existuje nejaký zázračný izolačný materiál s menšou tep. vodivosťou o 40%...teda okrem vákua.. Takže držím palec Jarke a spol. a nedajte sa odradiť nikým. Lubo
 


Komentáře

1 Spravedlnost Spravedlnost | 29. dubna 2009 v 18:59 | Reagovat

Dobrý den, chtěl bych Vám pogratulovat ke stavbě RD. Jen se mi nelíbí jak se na všech diskuzích ohání pan Aleš Svoboda, on rád propaguje výrobek své firmy TEMPELAN. Osobně jsem s tímto pánem neměl čest, ale dle mého názoru jde o typického čecháčka, podle IČO jeho fy je snadno zjistítelná oblast podnikání jeho firmy, zcela určitě není odborně způsobilá na montáž pasivních domů ani jiných domů (160 RD pro zelenou úsporám? nesmysl), protože to nemá v popisu podnikání, lze předpokládat pouze jistou odbornost v zateplování - spíše prodeje izolace. Nicméně fakt že má živnostenské oprávnění na výkup odpadu a následnou výrobu izolace, je mým pouhým dohadem že si tu svou směs dělá z rozemletých novin + rozdrcených kousků polystyrénu a takovou věc bych si určitě nenechal na dům nastříkat.
Přeji mnoho úspěch s Vaším RD

2 Jarka Jarka | Web | 29. dubna 2009 v 19:43 | Reagovat

[1]: Dobrý deň, ďakujeme. Váš názor som si pred chvíľou prečítala aj v inkriminovanej diskusii o EPD na TZB-info. Na našom blogu čakám, že odpovie na otázky, ale debata akosi "zakapala"...  :-(

3 František František | 4. února 2011 v 21:39 | Reagovat

Jarka zdravím Vás.
Je možné, že jsem zde ještě neviděl všechny diskuse, takže dotaz zpět : skladba stěn je velmi přitažlivá, zvl. když se neřeší cena svépomocné práce ( firma s půjčenými cizozemci by to nabeton nezvládla), jak ale reagoval úř.šiml při předložení PD ?

4 Jarka Jarka | Web | 5. února 2011 v 8:34 | Reagovat

[3]:Dobrý deň, súhlasím, že firmy majú všeobecne problém s kvalitou práce. Resp. ich "majstri" a nerozmýšľajúci pomocníci, domorodí i ukrajinci.
Tento systém bol prednostne vymyslený pre svojpomocných stavebníkov, proste  lego pre dospelých.
Ťažkosti sme si prežili hlavne počas robenia projektu. Totiž, tým, že ide o drevostavbu a ešte k tomu nový neodskúšaný systém, stretli sme sa z hľadiska PO s veľkými prekážkami, čo sa noriem týka. Nepoznám tieto normy do hĺbky, ale zaráža ma, že drevostavby "plnené" EPS a/alebo opláštené drevotrieskovými doskami či OSB sa v pohode stavajú, ale naša, kde je drevo zababušené vo vlne, opláštené veľmi ťažko horľavými doskami tr. A2 a omietkou, mala problém prejsť výpočtom.
Nakoniec ale všetko dobre dopadlo.

SÚ potom nemal námietky. Dokonca pre nevedomosť z jeho strany máme dom v stavebnom povolení definovaný ako dom bez kúrenia. :-D

5 František František | 5. února 2011 v 12:59 | Reagovat

Díky !!!
Ani netušíte, jak jsem se od srdce nasmál (jako už 20 let ne ), až skoro odpadoĺ.
Nejvíc dá zabrat, ujistit tupého úředníka, jaká je jednička a jak jsem mu vděčný za jeho excelentní práci...
Přitom myslící člověk myslí, jak by ty příživníky vymlátil holí.
Je to v podstatě vítězství sám nad sebou.

6 Petr Ševčík Petr Ševčík | E-mail | 17. června 2013 v 12:21 | Reagovat

Dobrý den,

reaguji na Vaši vnitřní teplotu během horkého letního dne. Teplota 29°C svědčí o tom, že máte dobře prosluněnou jižní stranu. Dle nákresu domečku vidím, že máte domek štítem na jih, takže okna nejsou krytá přesahem střechy. A jelikož máte i vnitřní stěny, které dobře akumulují teplo, tak v zimě hodně ušetříte, ale v létě se tam pěkně pečete. :-| Je to šílenost.

My bydlíme zatím (bohužel) v paneláku. Zatepleno 10 cm EPS, ale bydlíme pod nezateplenou střechou (SBD odmítlo dělat novou střechu), takže na černý povrch v létě praží slunko. I v nejparnějším horku máme ale 27°C.

7 Jarka Jarka | E-mail | Web | 17. června 2013 v 14:01 | Reagovat

[6]: Dobrý deň, my ale nemáme v dome počas bývania 29°C. To sa stalo raz, keď sme ešte nebývali, dom bol zavretý a okná netienené. Akonáhle som vtedy zapla vetranie cez ZR, teplota behom pár hodín poklesla asi o 2°C. Bolo to v júli 2012, keď bolo vonku celý týždeň 35-38°C v tieni. Po vychladení som okná zakryla a teplota v dome sa držala na 26-27°C.

Teraz, počas bývania sa teplota drží medzi 22-25°C. Cez deň sú okná provizórne clonené Al fólu zvonku, vetrá sa cez ZR objemom cca 50 m3/hod. plus zvýšený podľa potreby 150 m3/hod. V noci a hlavne ráno otváram okná dokorán = lacný chlad.

Uvidím, čo sa stane, ak bude týždeň nad 35°C ako minulý rok. Dúfam, že nad 26°C to nepôjde.

Takže, nepečieme sa. Je nám teraz veľmi fajn.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama