Rozvody vzduchotechniky

19. června 2009 v 21:32 | Jarka |  Stavba
Na rozvod vetracieho vzduchu sme pôvodne plánovali použiť odpadový HT systém (šedej farby), ale prevedenie z kanalizačných PVC rúr vyšlo lacnejšie. Rúry najprv umyjeme a môžeme skladať. Takýto je plán:

Všetky vetvy vetracích rúr budú vedené v izolačnej obálke domu - v stenách a strope. Ich inštalácia je pomerne jednoduchá, kusy spájame najprv skúšobne bez tesnení a keď je všetko OK, zasadíme tesnenia, potrieme mazadlom na vodnej báze a spojíme napevno.
Rozvody začínajú v mieste, kde končí zemný register, redukciou rúry s priemerom 160 mm na 125 mm.
A šup nahor k rekuperačnej jednotke. Že akej?! My ju tam už vidíme...
Snažíme sa používať čo najmenej kolien; a ak, tak zásadne zvierajú tupý alebo pravý uhol - nikdy nie ostrý.

Ako prvé robíme prívody do južných izieb v tvare Y.

Pozor, toto nie je záber z Teletubbies...!
... ale patrí to takto:
Potom sa hráme s "hviezdičkou":
Celkový pohľad:
Pohľad z budúcej kúpeľne, kde bude zavesená rekuperačná jednotka:
V sobotu sa dorábajú vývody v miestnostiach. Tu je prvý - v podkrovnej severnej izbe (v popredí prívod vzduchu do kuchyne):
Odsávanie dolnej kúpeľne; vidno aj podporný špagátik:
Odsávanie hornej kúpeľne; vpravo odťahová rúra vedúca do kuchyne.
Prívodná rúra do kuchyne, vedená v šikmine, sa robila veľmi ťažko, pretože sa nelomí v pravých uhloch, ale tupých. Bolo to hrozné, chlapi stonali, ale boli natoľko šikovní, že dokázali aj nemožné:
Nasávanie vzduchu do registra máme už vyvedené von z obvodovej steny:



 


Komentáře

1 Michal Michal | E-mail | 28. června 2009 v 19:40 | Reagovat

Velmi sikovne riesenie rur v izolacnej vrstve. ;-) Odpadava ich tepelna izolacia.

2 roman roman | 14. července 2009 v 1:01 | Reagovat

aj rury v zemnom registri budu z pvc, take iste ako vnutri? ako planujete riesit problem s hygienou v rure v priestore zemneho registra? to je podla mna dost vazny problem - budu sa vam tam v lete tvorit plesne a tie si budete ventilacnou jednotkou rozfukavat po celom dome.

3 Jarka Jarka | Web | 14. července 2009 v 9:54 | Reagovat

[2]: Dobrý deň.
Áno, aj ZR je z PVC. Ohľadom hygieny som sa vyjadrila v diskusii http://pasivnydom.blog.cz/0905/cena-za-1-m2-izolacnej-steny - komentár č. 4.
Ostatné tu: http://pasivnydom.blog.cz/0904/zaklady-a-zemny-register-druhy-pokus
Pekný deň!

4 mison mison | 12. listopadu 2009 v 13:24 | Reagovat

Tie rury su absolutne zle, ako pisal Roman.. tam budu plesne a co je horsie.. prudiaci vzduch bude v tej plastovej rure robit staticku elektrinu, cize budes mat riadne d*****y vzduch. To je tak ked si niekto mysli, ze tie kovove ruky k rekuperacii su na srandu.

5 MK MK | 9. února 2010 v 10:12 | Reagovat

Nebojíte se použít pro rozvod vzduchu PVC z hlediska zdravotních problémů? http://www.pvc.arnika.org/proc-si-nehrat-s-pvc

6 Jarka Jarka | Web | 10. února 2010 v 0:17 | Reagovat

[5]: Dobrý deň.
Myslím, že tvrdý PVC je pomerne "stabilný", nebude vystavený extrémnym  teplotám ani slnečnému žiareniu. Preto si týmto až tak nelámem hlavu.
Po zbúraní domu je tvrdý PVC bez ťažkostí recyklovateľný.

Dilemu mám ohľadom podlahovej krytiny - tu som viacmenej rozhodnutá pre PVC. V podobnej cene je ešte plávajúca lamino, ale tú neznášam. Viem, že mäkčený PVC má v sebe viac "sajrajtu", aj sa horšie recykluje, ale v SR i ČR fungujú firmy, ktoré sa zaoberajú aj recykláciou PVC podlahovín. Tak uvidím, ako to vyriešime.

7 Pavel Kolman Pavel Kolman | E-mail | 16. dubna 2010 v 9:51 | Reagovat

Dobrý den, rád bych se optal na firmy, které se zabývají recyklací PVC podlahovin v ČR a SR. Děkuji.

8 Jarka Jarka | Web | 17. dubna 2010 v 9:42 | Reagovat

[7]: Dobrý deň,
v ČR by to mala byť firma Bako alebo tak nejak. Na Slovensku to bol asi iba pilotný projekt, nemôžem tú firmu nájsť, zdá sa mi, že to bolo niekde pri Nitre.
Ale Vy ste od fachu, tak dúfam, že poskytnete 100%-nú informáciu. Bojím sa však, že na to, ako ste formulovali svoj predošlý dotaz, máte v pláne uviesť cifry 0 a 0... :-? Ako odhadujete, že sa bude situácia v najbližších rokoch a desaťročiach vyvíjať?
Ďakujem.

9 Pavel Kolman Pavel Kolman | E-mail | 22. dubna 2010 v 20:27 | Reagovat

Dobrý den, dle mého dosavadního poznání v této oblasti je to tak, jak píšete. V ČR a SR zatím neznám firmu, která by se zabývala recyklací linolea z PVC. Znám pouze jednu firmu v Německu: www.agpr.de. U tohoto druhu odpadu je problém jednak v různorodosti (některá lina jsou vícevrstvá a každá vrstva může obsahovat jiné materiály) a dále na spodní straně bývá lepidlo a beton, který rychle otupuje nože drtiče, atd. Zcela obecně platí, že recyklace tzv. spotřebitelského PVC odpadu, tj. pocházejícího z použitých výrobků je krom elektrických kabelů téměř nulová. Jiná situace je u průmyslového odpadu, který je převážně jednodruhový a čistý. Toto je však na dlouhé povídání a je to trochu mimo téma této diskuse.

10 Jarka Jarka | Web | 24. dubna 2010 v 17:49 | Reagovat

[9]: Dobrý deň,
ešte sa chcem spýtať: zrejme je recyklácia podlahového PVC násobne drahšia než recyklácia ostatných plastov - a tie vlastne tiež potrebujú dotácie, aby to mohlo vôbec fungovať. Možno by stálo za to zákonom zaviesť poplatok, ktorý by sa platil už pri kúpe PVC podlahy a zrazu by PVC nebolo také lacné... Proste nejakým spôsobom do ceny výrobku započítať fakt, že buď životné prostredie poškodzuje, alebo v lepšom prípade prechádza náročnou a drahou recykláciou. Takéto započítanie externalít by sa ale zišlo u viacerých vecí...
Alebo: nemohli by sa výrobcovia zjednotiť na pár "receptoch" pre podlahové PVC, aby následná recyklácia bola možná?

Otázku kúpy PVC nechávam zatiaľ otvorenú. Stále si hovorím, že to nie je taká strašná plocha (100 m2) a my situáciu nezachránime. Stačí pozrieť na verejné budovy - to sú iné kvantá PVC podlahovín.

11 Juraj Juraj | E-mail | 20. září 2010 v 12:54 | Reagovat

Ahojte rodinka, velmi sa mi paci vas blog a je pre mna velkou inspiraciou, tiez uvazujem nad EPD v svojpomocnom rieseni, ako to len bude mozne...teraz otazka k teme, je zname ze pvc rury su velmi dobre "mikrofony" a "reproduktory" teda ze vedu zvuk, ako ste sa vysporiadali s tymto problemom ? vedenie hluku z ventilatora a tiez zvukov z miestnosti navzajom, budete instalovat tlmice alebo ?

12 Jarka Jarka | Web | 20. září 2010 v 18:47 | Reagovat

[11]: Dobrý deň, Juraj, ďakujeme za vyznanie :-) .
Skúsenosť s PVC rúrami ako vodičmi zvuku máme, ale iba ako kanalizačnými, uloženými v zemi. Pekne až do kúpeľne sa šíri hluk, ktorý spôsobí prechod auta kanalizačným poklopom na ceste, nepriamočiara trasa je cca 40 m dlhá.
Avšak zvuk v dome bude iného charakteru, iné vlnové dĺžky. Rúry sú po celej dĺžke obalené vo vlne, tak si myslím, že sú si zároveň aj tlmičmi. Zatiaľ sa to nedá posúdiť, pretože dom je ako jedno veľké nahrávacie štúdio bez ozveny a tak ani rúrami sa zvuk nešíri. Uvidíme, ako sa zmení akustika domu, keď pridáme ešte tehlu (priečky). Zatiaľ to vynikajúco tlmila vlna a teraz asi aj Velox. Tlmiče hluku ale v pláne nemáme.
Pýtala som sa na toto majiteľa EPD Popice (rovnaká konštrukcia domu, ale rozvody vzduchu z PP) a hovoril, že v noci, keď spia, je trošičku počuť babkin TV. (Možno ho má trošku hlasnejšie pustený, neviem.)
Stačí takto?
Zdravíííííííííím!

13 Marián Marián | E-mail | 16. února 2011 v 20:57 | Reagovat

Rekuperačnu jednotku si vyrábate sami?

14 Jarka Jarka | Web | 16. února 2011 v 21:35 | Reagovat

[13]: Nie, tú kúpime.

15 Ivan Ivan | 7. února 2012 v 18:30 | Reagovat

Dobrý deň,
Dúfam, že tento blog je ešte "živý" a vy už nejaký čas bývate. Chcel by som vybudovať podobný zemný register z kanalizačných rúr a systém rozvodu vzduchu, len prevažne v stropných podhľadoch. Troška sa však bojím práve plesní a prenosu zvukov. Mohli by ste popísať vaše reálne skúsenosti z bývania?

16 Jarka Jarka | E-mail | Web | 7. února 2012 v 18:39 | Reagovat

[15]: Dobrý deň, ešte nebývame. Reálne skúsenosti sú však z dvoch domov, kde to takto funguje už niekoľko rokov:
http://amper.ped.muni.cz/~svobodak/projekty.html

Naša aktuálna situácia je vždy v článku na titulnej strane. Treba kliknúť hore na ten modrý nadpis.

17 Peter Peter | E-mail | 7. února 2012 v 22:07 | Reagovat

[14]: Pre ktorú rekuperačnú jednotku ste sa nakoniec rozhodli? P. Svoboda písal, pre 4 osoby stačí do 100m3/hod. a vďaka zemnému registru nemusí mať drahú elektroniku na odmrazovanie. Takú však neviem nájsť :(

18 Jarka Jarka | E-mail | Web | 7. února 2012 v 22:38 | Reagovat

[17]: Sentinel Kinetic B. Jej maximálny vzduchový výkon je 230 m3/hod. Minimálny výkon má okolo 45 m3/hod. Na rýchle odvetranie pri varení, kúpaní a pod. je dobré mať trošku vyšší výkon ako 100 kubíkov. 100 kubíkov postačuje pre 4 osoby z hľadiska priemeru výmeny vzduchu. Čiže napríklad väčšinu času fičí RJ 45 kubíkov, zopárkrát sa zopne na vyšší výkon a v priemere to dá 25 kubíkov na osobu.

S výkonom 100 kubíkov je napr. malá RJ od Regulus: HR 100 R. Ale ak odrátate tlakovú stratu, reálne pretlačí 70-80 m3/hod. To je tak do bytu alebo malého domčeka pre 3 ľudí.

Ale, samozrejme, aj vetranie s výkonom 100 kubíkov je lepšie ako vetranie oknami resp. nedostatočne a nekomfortne.

19 Jarka Jarka | E-mail | Web | 7. února 2012 v 22:41 | Reagovat

[17]: Tie výkony závisia aj od produkcie pary v domácnosti - iné je to, ak sa denne varí a íné, ak sa rodina stravuje v reštikách. Ak sa perú a sušia plienky alebo nie. A podobne.
Normy pre priemernú výmenu vzduchu hovoria o cca 25 m3/ hod./os. Treba si to odsledovať.

Taktiež objem vzduchu nie je jediný parameter pri výbere RJ.

20 Martin Martin | E-mail | 8. října 2012 v 9:11 | Reagovat

Dobry den.Velmi sa mi paci Vas blog a fandim Vam. Chcem sa spytat ci uz mate realne skusenosti s rekuperaciou a konkretne rozvodmi. Mate nejake skusenosti s prenosom zvuku?
A este jedna otazocka ku rozvodom. Mali ste k rozvodom vypracovany projekt? Mam dilemu ci vobec si nejaky projekt dat robit po skusenosti s projektom mojho domu kde bolo tolko chyb, ze clovek sa riadi radsej zdravym rozumom. Dakujem za odpoved :-)

21 Jarka Jarka | E-mail | Web | 8. října 2012 v 11:54 | Reagovat

[20]:Dobrý deň.
Skúsenosti s vetraním sú dobré. Zatiaľ nebývame, takže sa vetrá len malilinkým objemom. Predpokladám, že najpoužívanejší stupeň vzduchového výkonu bude okolo 50 m3/hod. Vtedy RJ vôbec nepočuť. Len v noci, keď je totálne ticho, počuť slabé šušťanie, ako vzduch prúdi a nesie hluk z RJ.

Projekt sme nemali, navrhli sme si sami.

22 Robert Robert | E-mail | Web | 11. února 2013 v 15:11 | Reagovat

Dobrý den,

narazil jsem na Váš blog a se zájmem jsem ho pročetl. A protože se letos chystáme taky začít stavět NED, zajímala by mě Vaše zkušenost jak s rekuperací, tak přímo s jednotkou sentinel kinetic B pro kterou jsme se rozhodli taky. Děkuji

23 Jarka Jarka | E-mail | Web | 11. února 2013 v 15:35 | Reagovat

[Smazaný komentář] Dobrý deň, RJ funguje podľa očakávania, je tichá. Vetráme stále malinkým výkonom 10 alebo 20%, čiže 25 alebo 45 m3/hod., čím nemáme pocit prievanu a je vyvetrané. Keď treba, zapíname vyšší výkon. relatívna vlhkosť sa drží ľahko nad 50%.
Už máme aj prvé výsledky ohľadom nákladov na kúrenie, napr. minulý týždeň sme protopili 72 kWh, čo je suma 10 € / týždeň. Plus ostatná elektrina a TUV.

24 Jarka Jarka | E-mail | Web | 11. února 2013 v 18:07 | Reagovat

[Smazaný komentář] Dobrý deň, RJ funguje podľa očakávania, je tichá. Vetráme stále malinkým výkonom 10 alebo 20%, čiže 25 alebo 45 m3/hod., čím nemáme pocit prievanu a je vyvetrané. Keď treba, zapíname vyšší výkon. relatívna vlhkosť sa drží ľahko nad 50%.
Už máme aj prvé výsledky ohľadom nákladov na kúrenie, napr. minulý týždeň sme protopili 72 kWh, čo je suma 10 € / týždeň. Plus ostatná elektrina a TUV. ;-)

25 Rastislav Rastislav | E-mail | 12. února 2013 v 9:38 | Reagovat

Prave som navrhujem rozvody rekuperacie do domu trochu vacsieho podla tohto dokumentu: http://www.btec-rosenheim.de/downloads/Passivehouse-Ventilation.pdf kde je spominana minimalna vymena vzduchu 0.3h-1 celkoveho objemu domu.
[24]: U vas predpokladam podlahovu plochu 2x75m2 a 150m2 x 2.4m = 360m3 objem vzduchu. Staci teda vymena 0.125m3? Aka je obsadenost domu?

26 Rastislav Rastislav | E-mail | 12. února 2013 v 10:09 | Reagovat

[25]: Oprava, vymena je u Vas predpokladam 0.125h-1 vzhladom na objem domu.

Su vsetky PVC trubky rozvodu VZT 125mm? Ak ano, co urcuje distribuciu objemu vzduchu do miestnosti? Je rovnaka do kazdej miestnosti a iba podelena poctom vstupov/vystupov ?

27 Jarka Jarka | E-mail | Web | 12. února 2013 v 11:16 | Reagovat

[25]: Dobrý deň. My nevymieňame vzduch podľa objemu domu. To je riadna blbosť. Neviem to inak nazvať. Vzduch vymieňame podľa toho, ako ho znečisťujeme. V našom prípade sa riadime hodnotou relatívnej vlhkosti - držíme ju okolo 50%.
Rekuperačná jednotka ide stále vzduchovým výkonom asi 25 m3/hod., počas So+Ne v špičke 50 m3/hod. a ak vytvárame viac pary, stlačíme externý signál na 150 m3/hod. po dobu 10 minút.

Pocitovo najkomfortnejší je ten výkon 25 m3/hod. Manžel je, zdá sa, citlivejší na prúdenie vzduchu a tak to beží na malý výkon. Bohate to stačí, vzduch je stále svieži.
Hodnotu CO2 nemeriame, čidlo nie je zrovna najlacnejšia záležitosť. Takže presné hodnoty nepoznám, ale mne stačí, že máme vyvetrané. Iste lepšie než nárazové vetranie oknami.

Priemer rúrok máme všade 125 mm. Objemy vzduchu som na jednotlivých výustkách nemerala, ani nebudem. Rozvody máme navrhnuté bez zbytočných krkolomností. Podľa potreby si otvorím alebo privriem výustku. Napríklad do kuchyne otváram prívod len počas väčšieho varenia a pečenia, inak je zbytočný - stačí, že ňou ide vzduch z obývačky. Takže nejaké presné nastavenie prietokov na každej výustke by bolo aj tak zbytočné.

Večer som povešala bielizeň na sušiak, RV vzrástla na 56%. Všetci sme v práci a škole a keď prídeme, bude RV zase na 50%.

Úplne nám to takto jednoducho vyhovuje. Čo najmenej elektroniky, čidiel a neviem čoho. Taktiež keď sa začnem kúpať a vzrástla by RV, čidlo vlhkosti by zoplo vyšší vzduchový výkon. Ale ja to vyslovene nechcem! Až keď opustím kúpeľňu, potom nech si to "fučí" viac.

28 Rastislav Rastislav | E-mail | 12. února 2013 v 20:50 | Reagovat

Suhlasim.
CO2 meriam v spalni v nasom malom bytiku a zvlast v zime sa hodnota dostane (ak nevyvetrame 2-3 dni) aj na 4500ppm co uz je riadne vydychany vzduch.
V tomto ohlade je aj minimum cerstveho vzduchu velkym prinosom. Mate pravdu ze zkalibrovany senzor, trebarz tento stoji viac, aj 200Eur

29 jozef jozef | E-mail | 30. října 2013 v 8:39 | Reagovat

zdravim, bolo by možné nejaké foto na rekuperátor + techniku okolo? Ď

30 Jarka Jarka | E-mail | Web | 30. října 2013 v 13:26 | Reagovat

[29]: RJ je uvedená v článku o kúpeľni, nakoniec sme dali nástennú: Sentinel Kinetic B. Beží stále malinkým výkonom, podľa potreby zapneme externý spínač na vyššie objemy. Objemy aj časové intervaly sa dajú nastaviť v Menu RJ. Externé ovládanie máme v podobe zvončekových vypínačov, nekupovali sme originál k RJ. Na stránke Regulus je aj návod.
Vnútro RJ se ešte nemali vybrané, takže neviem a nemám nafotené. Zatiaľ som len čistila filtre. Po zime prepláchneme aj rekuperátor.

31 jozef jozef | E-mail | 31. října 2013 v 18:45 | Reagovat

Ďakujem za reakciu, nemal som na mysli rekuperátor samotný, skôr taký celkový pohľad na usporiadanie potrubia, potrebný priestor atp. Takže ak bude čas a chuť treba fotiť.....

32 Jarka Jarka | E-mail | Web | 31. října 2013 v 20:03 | Reagovat

[31]: Fotky a nákres v tomto článku nestačia? Už bývame, takže nič iné neodfotím.

33 Kája Kája | E-mail | Web | 25. března 2014 v 10:06 | Reagovat

Já jsem si našel perfektní pro vzduchotechniku. Tam, kde to jde, používám kompresory.

34 Jano Jano | Web | 21. srpna 2014 v 13:28 | Reagovat

Tie plastové rúrky na vzduchotechniku​​, to mi nejako nesedí. To vám projektant schválil? Nedávajú sa kovové s ohľadom na protipožiarnu bezpečnosť? Keby začalo horieť, v plastovom potrubí sa vplyvom prúdiaceho vzduchu roznesie oheň po celej budove počas niekoľkých málo minút !!!

35 Jarka Jarka | E-mail | Web | 21. srpna 2014 v 13:52 | Reagovat

[34]: Plastové rúry sa na vzt v RD a bytoch používajú. My sme ich obalili ešte vlnou.  Riziko požiaru v dome sme znížili na minimum - jediné, čo by ho mohlo spôsobiť, sú el. káble. Nemáme kotol, komín, krb, sme nefajčiari. Samozrejme, nič nie je 100%-né.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama